tiistai 23. helmikuuta 2016

Vesilasi

Vesilasi on muutamia harvoja aamuja lukuunottamatta harvinainen näky laivan kannella tai brygalla. Konehuoneessa niitä seurataan ja niiden täyttymisestä nautitaan jatkuvasti.

Vesilasi on yksi höyrykattilan tärkeimmistä varusteista, koska näin voidaan seurata kattilan vedenpinnan korkeutta (Lue lisää Wikipediasta). Lähes kaikki kattilaonnettomuudet ovat johtuneet veden pinnan liiallisesta laskemisesta.

Lasit kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin, koska 1) niiden tiivisteet kovettuvat ja alkavat vuotamaan 2) lasien heijastushionta (urat) kuluvat ja näin niitä on vaikeampi lukea.

Työ alkoi lasin irroittamisella (jossa hyvä tietää, että lasien yhdysputket ovat vasemmankäden kierteellä) ja purkamisella osiin. Näin voidaan lasin runko puhdistaa ja kiillottaa samalla.

Klinger-vesilasi purettuna osiin.

Uusia laseja tarjoaa mm. Finlon ja heidän taulukostaan voidaan valita sopiva lasi mittaamalla vanha:

I= 190mm
b= 34mm
s= 17mm

Mohren heijastuslasien kokotaulukko












Kunhan uudet lasit saapuvat aloitamme kokoamisen, josta ehkä sitten erikseen. Viikon kuumana vinkkinä Savolaisen trollin mukaan tiivisteet kannattaa pitää kiehuvassa vedessä ennen asentamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...