Mellanår - kosan mot nya vindar

 

Päivin kesä 2024 meni kuivalla maalla varustamon kiireiden vuoksi sekä etenkin, kun todettiin keulan olevan oletettua huonommassa kunnossa. Etenkin keulaparrun heikkous yllätti, koska tarinoiden mukaan sitä oli kunnostettu aikaisemmin Lappeerannassa edellisten omistajien toimesta. Kaikki tarinoita ei kannata aina uskoa. Keulaparru oli täysin lahonnut ja irtosi kevyesti vasaralla naputtelemalla. Ihmeellisesti oli kestänyt kuitenkin vuodesta 2017 ja hyvä niin.

Lankkuja läpikäydessä päädyttiin keulan osalta noin 20 alimman lankun irrottamiseen, eli siis 10 alinta molemmilta puolilta. Suuria aukkoja on helpompi tehdä kerrallaan ja vaikka purkutyö näyttää suurelta on se helpompi toteuttaa näin etenkin alimpien lankkujen osalta.


Ennen lankkujen asennusta kaarista toki poistettiin irtoruoste ja maalattiin epoksilla. Toivottavasti säilyvät hyvänä näin. Olivat varsin siisti kuntoisia kuitenkin. 

Keulan lankut ovat haastavia asentaa ja ne vaativat paljon taivuttamista. Pasu rakennettiin tällä kertaa LVI-putkesta johon tehtiin höyryä keittämällä vettä kaasulla vesitynnyreissä. Aluksi lankut tuntuivat jäävän hieman kylmiksi, joten tehoa lisättiin lisäämällä toinen höyryn lähde ja tehokkaampi lämmitys. Tämän jälkeen lankkuja on katkennut vähemmän, mutta kyllä niitä etenkin aluksi on mennyt poikki aika monta.

Jatketaan tekemistä ja päivitetään lisää, kun projekti etenee.
Lankkujen asennusta













Kommentit

Suositut tekstit