sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Skailetti vol 2



Voimme lainata tällä kertaa suoraa aikaisempaa kirjoitusta, koska harva niitä lukee niin tarkkaan

Konehuoneen skailetti (eng. skylight, valoarkku, kattoon tehty korokeikkuna): A/B W. Gutzeitin laivaosaston päälliköksi tuli 1920 diplomi-insinööri Hugo Larsson (myöh. Lakomaa), jonka johdolla laadittiin ohjevihkonen (julk. 1921) höyryalusten konemiehistölle. Siinä todetaan seuraavaa:


Kannella on konemiehistön huolehdittava savupiipun, varoventtiiliputken, höyrypillin, ilmatorvien ja valoarkku (kailetti, huom. kirjoitusasu) ikkunalasien sekä ristikkorautojen (kallerien) siisteydestä. Näiden puhtaudesta yleensä voi kuka hyvänsä saada käsityksen konehuoneessa vallitsevasta järjestyksestä.
Helmikuun alussa projekti näytti tältä:


Irroituksen yhteydessä laadittiin piirros, jolla varmistetaan että järjestys säilyy. Lasi on kiinni "perinteisellä" kitillä ja asbestinauhalla. Silti vuosi. Irroittamista edesauttoi kuumavesi, joka pehmitti kitin. Alla kuvasarja työn edistymisestä. Tämä prosessi tuo paineita konehuoneeseen, koska vallitseva järjestys on näin kaikkien ihaltavana.



Kiilloitettuna odottamassa lasin kiinnitystä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...