Voimme lainata tällä kertaa suoraa aikaisempaa kirjoitusta, koska harva niitä lukee niin tarkkaan
Konehuoneen skailetti (eng. skylight, valoarkku, kattoon tehty korokeikkuna): A/B W. Gutzeitin laivaosaston päälliköksi tuli 1920 diplomi-insinööri Hugo Larsson (myöh. Lakomaa), jonka johdolla laadittiin ohjevihkonen (julk. 1921) höyryalusten konemiehistölle. Siinä todetaan seuraavaa:
Helmikuun alussa projekti näytti tältä:Kannella on konemiehistön huolehdittava savupiipun, varoventtiiliputken, höyrypillin, ilmatorvien ja valoarkku (kailetti, huom. kirjoitusasu) ikkunalasien sekä ristikkorautojen (kallerien) siisteydestä. Näiden puhtaudesta yleensä voi kuka hyvänsä saada käsityksen konehuoneessa vallitsevasta järjestyksestä.
Irroituksen yhteydessä laadittiin piirros, jolla varmistetaan että järjestys säilyy. Lasi on kiinni "perinteisellä" kitillä ja asbestinauhalla. Silti vuosi. Irroittamista edesauttoi kuumavesi, joka pehmitti kitin. Alla kuvasarja työn edistymisestä. Tämä prosessi tuo paineita konehuoneeseen, koska vallitseva järjestys on näin kaikkien ihaltavana.
Kiilloitettuna odottamassa lasin kiinnitystä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti