Näin höyrylaivan ensimmäisen kerran Ristiinassa mökin
rannassa. Ei se mielestäni varsinaisesti mitenkään vaikuttava ollut. Rannat ja
järvimaisema olivat kauniita. Sain tutkittavakseni A4-paperilla olevan
pleissausohjeen ja höyrylaivasanastoni toinen sana oli viilari. Olin tavannut
Paavon pari viikkoa aiemmin heinäkuussa 2009.
S/s Lauri oli Paavon harrastus. Minä kuljin vain mukana
ollakseni hänen kanssaan. Laivan liikkuessa opin käytännössä kansimiehen
tehtäviä ja tietämättäni ehkäpä jopa hieman laivan liikkumisesta. Köysitehtävät
olivatkin mieluisia, päällikkö huusi käskyt ja miehistö vastasi. Selkeiden
käskyjen antamisen olen toivottavasti perinyt näiltä vuosilta. Tiskaaminen oli
toinen mielitehtävistäni, silloin ainakin saattoi päästä pois apukokkivuorosta.
Ensimmäiset vuodet purjehduskauden ulkopuolella menivät
hukkaan. Laiva oli Helsingissä laiturissa ja puhe oli pintalaatikoiden
rakentamisesta mutta luottoa puusepäksi ei tainnut vielä olla. Laivalla olo oli
vartomista, kun Paavo puuhaili konehuoneessa. Liekö astioiden siirtely ja
tavaroiden etsiminen turhauttivat, kun otin tehtäväkseni keittiön kaapiston
rakentamisen. Seuraavaksi aloin purkaa pintahyttiä mutta en vielä tiennyt, että
pääsen sen myös rakentamaan.
Rivitalon pihalla kiinnitin saunan laudepuun isoon puulevyyn puristimilla ja käsisirkkelillä yritin leikata viistosti laudepuun pitkittäin kahtia. Kiroilun, turhautumisen ja luovuttamisen hetkellä Paavo tulee pihalle ja saa jatkamaan yrittämistä. Laudasta syntyi pintahytin, keittiön ja vessan ikkunankarmit. Ikkunoita tein yhteensä viisi. Sama tsemppaus on ollut kaikessa päällä – Paavo on aina vaatinut minulta hieman enemmän kuin mihin luulen pystyväni.
Laiva oli edelleenkin minulle Paavon harrastus. Hankin
koiran. Etsimme omaa laivaa. Teimme tarjouksia. Ostimme onneksi ajokuntoisen
laivan. Tämän pidemmälle en ajatuksissani osannut mennä. Minulle ei tullut
mieleen, että se olisin minä, joka ajaa laivaa, vaikka olin käynyt saaristolaivurikurssin.
Huolettomuuteni höyrylaivailussa hävisi.
Erityisen kiitollinen olen muille päälliköille, jotka ovat
tukeneet ja kannustaneet. Vaikka suhtaudun haasteisiin ”jos muut niin minäkin”
-asenteella, laivalla ajaminen jännittää edelleen melkoisesti. Kun lauantaina
on ajopäivä ja edellisenä päivänä menee naimisiin, niin keskiviikkona miettii
eniten eri skenaarioita tuulen suunnista ja vastaantulevasta liikenteestä. Ylävirrassa
neljä mailia ennen Olavinlinnaa en pysty enää syömään – vastaan nopeudesta ja
jäljellä olevasta matkasta ennen rautatie- ja ponttonisiltaa.
Jokaisen pienenkin virheensä muistaa. Isoimmat virheeni
pyörivät kuin otsikot mielessäni: ”Koneenhoitaja (melkein) kaatui jyrkässä
käännöksessä koneen päälle”, ”Peruutin lapsiperheellisten laivan kylkeen” ja
”Kansimies olisi menettänyt kätensä, jos käsi olisi ollut korkkipussin köyden lenkissä”.
Arvostan virheistä saamaani oppia. Ruotimisesta tuskin pääsen koskaan. Päällikkyydestä
en myöskään luopuisi vapaaehtoisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti