Lankutuspullo voidaan pian laittaa kylmään. Enää yksi lyhyt suora lankku puuttuu sekä parin muun loppukiinnitys.
Keskeinen opetus tähän mennessä on, että kananttaa vaihtaa suuria kokonaisuuksia kerralla eikä vain muutamia lankkuja väliin niin kuin olemme tehneet. Keulalankkujen kanssa haasteet vähenevät, kun keulan kiinnitys tehdään kunnolla kahdella pultilla ja jatketaan taivuttamista kaari kerrallaan. Pasulankkujen kanssa ei ole niin kiire kuin väitetään - lankku ei jäähdy minuutissa.
Lisäksi väliinvaihtamisessa kannattaa huomioida lankkujen "banaanimaisuus" eli käyryys, jonka saa mittatua ohuelle laudalla/vanerisuikaleella painamalla sen kaaria vasten. Koko pohjaa vaihtaessa tätäkään ongelmaa ei tarvitsisi huomioida.
Lisäksi peräkannen korjaus edistyy ja kohta saadaan proomu pitämään vettä myös yläpuolelta.
Enää riveys, n 600 pultin vaihto, tervaus, pikeäminen, peräsimen teko... onneksi kesäyöt ovat pitkiä ja valoisia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2023 - stiltje men inte alldeles tyst
Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...
-
Höyrylaivan museoarvo mielessämme ylläpidämme ja käytämme kykyjemme mukaan siihen kuuluvaa kalustoa. Eräs tällaisesta esineistöstä on Halla...
-
Karvalakin jälkeen tippa on ilmestynyt nenän päähän ja Yöpakkaset ovat saapuneet laivan varustajien keskuuteen. Yöunien menettämisen ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti