tiistai 19. syyskuuta 2017

Suger inte så bra

Kesäregatan paluumatkalla koneen vakuumien kanssa oli ongelmia. Tämän huomasi selkeäasti, kun vakuumimittarin lukema putosi tasaiseen tahtiin (yleensä >50cm / m2). Lisäksi koneen käynti on merkittävästi tehottamampi.

Vakuumimittari - Halla XVII
Vakuumi muodostetaan koneen takana olevan ilmapumpun avulla (monet puhuvat lauduttajasta - joka on väärää puhettta), joka on yksi merkittävimmistä keksinnöistä höyrykoneen historiassa. Alla havainnekuva (M) ja (P):



Yleisin syy vakuumin heikkouteen tai kokonaan häviämiseen on pumpun sisällä olevien kumien rikkoutuminen. Sen selvittämiseksi pitää pumppu avata, nostaa osat pois ja katsoa miltä näyttää (tässä vaiheessa toivoo, että vika johtuu kumista eikä jostain muusta vaikeammin korjattavasta asiasta). Top tip: pumpun kulho kannattaa tyhjentää ensin.

Kuten kuvasarjasta näkee, niin ns. keskimmäinen kumi oli täysinpalvellut. Lisäksi pumpun varren pää oli pahoin ruostunut, kun päässä oleva messinkimutteri irrotettin. Samalla päätettiin tehdä uusi varsi, ettei mäntä vain pääsisi irtoamaan varresta.







Sitten vain uuden kumin leikkaus (nitriilikumi, 10mm, ETRA myy) (Samalla kannattaa tehdä ainakin yksi varaosakin), osien huoltomaalaus ja puhdistus. Lopuksi osat samassa järjestyksessä takaisin. Poksiin uutta 14mm talinauhaa (Finlon). Lopullinen toimivuus nähdään, kun konetta päästään pyörittämään.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...