torstai 16. elokuuta 2018

Uppdragen - del 1

Julkaistaan muutamia julkaisemattia luonnoksia ja keskeneräisiksi jääneitä julkaisuja
--

Keväällä havaittu pilssiveden nousu ja sitä seurannut pelätyn vuodon paikallistaminen päätyi lopulta Hätinvirran rantaan. Laiva saatiin nopeasti ylös, vaikka alustava suunnitelma oli vasta elokuun lopussa. Ennen kuin itse ehdimme paikalle oli vuotokohta jo paikallisesttu sekä korjattu. Tällä kertaa pelkkä täytehitsaaminen riitti eikä tarvetta ollut levynvaihdolle, vaikka siihenkin oli varauduttu. Lisäksi muutamat ruostekukat (erityisesti niitä oli syntynyt paarpuurin puolella; miksi näin?) puhdistetaan, hitsataan ja maalataan. Muuten kaksi vuotta vanha 4-kertainen epoksi on pysynyt pohjassa hyvin. Kuvassa erottuva harmaus on kiinnittynyttä kasvillisuutta. Lisäksi vuonna 2010 asennetut sinkkiharkot eivät makeassa vedessä kuluneet lainkaan ja näyttävät uusilta.


Aluksen telakoinnin yhteydessä on aina hyvä tehdä muitakin huoltotoimenpiteitä, joita ei voi muuten tehdä. Laivan pohjaventtiilit on syytä käydä läpi: varmistaa toiminta, uusia tiivisteet ja muut kumiosat, uusia kiinnityspultit sekä suorittaa kunnollinen pilssin puhdistus. Lisäksi rungon tarkistus sekä erityisesti potkurilinja sekä peräsin.

Edellisellä kerralla (2016) tehtiin paljon, mutta silti uutta projektia löytyy aina. Kattilan ulospuhallusventtiilin reikä on jo niin kulunut, että koko venttiilin kohtaan pitää hitsata uusi pala peltiä. Hieman paksummasta pellistä toki, joka on hyväksi havaittu tapa venttiilien kohdalla.



Potkuriakselin välys on edelleen kunnossa ja potkuri sai uuden värin pintaan. Valkoinen väri helpottaa kummasta pudonneen potkurin löytymistä. Peräsimen akseli todettiin valitettavasti erittäin väljäksi ja on pakko uusia seuraavassa telakoinnissa viiden vuoden sisään. Samalla tuli tarkastettua laivan syväys, koska eri lähteissä on eri tietoja. Valitettavasti se on 2,1 metrin sijaan 2,3 metriä.


Halkolaivassa pilssi ei voi koskaan olla liian siisti. Puuroskaa pääsee pilssiin  ja yhdessä öljyn kanssa se muodostaa mukavaa tahnaa, jota tuntuu riittävän. Ensi talven tavoitteena on rakentaa koneen alle öljykaukalo, jolloin pilssiöljyn määrä pitäisi vähentyä. Lisäksi halkoboksien ja turkkipeltien tiiveyttä pitäisi parantaa... ei kuitenkaan uretaanivaahdolla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...