maanantai 17. huhtikuuta 2017

Opissa ja käytännössä

Kovat puheet pitäisi pikkuhiljaa lunastaa, jonka vuoksi on ollut pakko selvittää miten lankkujenvaihto oikeasti sujuu. Ilmaproomu on talvehtinut Anttolan Lotjasaaressa odottaen muutaman lankun vaihtamista.

Työmaa käynnistyi pitkänäperjantaina aamupäivän aikana. Vaihdettavat lankut olivat helpossa paikassa, mutta suurin este oli proomun sisällä olevat rakenteet (hyllyt, vessa, yms.). Oppina voidaan ottaa, että kannattaa rakentaa erittäin vähän - jos mitään - proomun sisälle kiinteitä rakenteita. Huoltotiimi kiittää. Sisällä olevien hyllyjen purkamiseen meni lähes koko aamupäivä.





Suurin yllätys on tarvittavien työkalujen määrä. Pitkänlinjan varustajat ovat kehittäneet vaikka mitä erikoistyökaluja jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen, että lankut saadaan paikalle. Normaalivarustaja joutuu kohta harkitsemaan suurempaa autoa, koska työkalujen kokonaispaino on useampi sata kiloa.

Monet varsin näppärät työkalut (mm. porausjigit) helpottivat tekemistä ja itse lankkujen tekemisessä meni vain 2-3 tuntia. Pöytäsirkkeliä näppärämpi olisi ollut käsisirkkeli, mutta se oli jäänyt toiselle työmaalle.

Käsisirkkeli toimisi pöytäversiota paremmin.

Juokkien ja kiilojen avulla saadaan taivutettua lankkua alaspäin. Kiilojen hyvä olla koivua tai muuta kovaa puulajija.

Erikoispuristimet välttämättömät vaihtotyössä. Puristimien päässä "nystyrä", jolla se pysyy paikallaan kaarta vasten.


 Valmista saatiin ja kohta pääseen painimaan Päivin kanssa Lappeenrannassa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2023 - stiltje men inte alldeles tyst

Vaikka on välillä hiljaista tämän blogin osalta niin kokonaan sitä ei ole unohdettu. Varustamon kasvun vaatii välillä investointeja ajallise...