Joskus suunnittelimme proomun vesillelaskun tapahtuvan ennen juhannusta. Optimismi on tässä hankkeessa tärkeämpää kuin realismi, koska muuten jäisi tekemättä. Koko kesä on mennyt ja ei tunnu rittävän, vaikka loppusuora (pitkä sellainen) häämöttää.
|
Pehmeä lankunpää |
Lankkujen vaihto piti olla lyhyt ja nopea urakka. Se sujuikin ongelmitta, mutta määrä kolminkertaistui alkuperäiseen nähden kun huonoja lankkuja löytyi vain lisää. Tästä kannattaakin oppia, että pura vähän enemmän ja kaikki epäilyttävät. Viimeisin lankunvaihto tehtiin riveyksen loppusuoralla, kun riverauta meni lankusta läpi jonka luultiin olevan kunnossa. Liian armollinen ei saa olla ja etenkin lappujen kohdat on syytä katsoa tarkkaan läpi. Yleensä lankut lahoavat sieltä ensin.
Lankkuja tilattiin 158 metriä, joka piti olla ylimitoitettu määrä. Lankkuja jäi lopulta vain 3 kpl yli. Onneksi jäi.
Lankkujen veistossa kehityimme hurjasti ja vaihtamisesta ei olisi tullut mitään ilman S/s Anterolta ja S/s Repolta 5: lta saatuja lainatyökaluja: puristimet, lehmänkengät, porausjigit, juokit, kiilat, jne... ilman ei kannata edes yrittää (työkaluja esitelty tässä blogissa aikaisemmin). Lisäksi suuret liinat ja kunnon moskat ja pitkät kierretangot ovat välttämättömiä. Etenkin "väliin vaihdossa". Jos vain mahdollista kannattaa aina vaihtaa vähintään 2 vierekkäistä lankkua, koska viimeisen asentaminen on aina hankalaa - monesti tuskallista. Uusien lankkujen arvioitua suurempi määrä aiheutti myös lappujen loppumisen, joita piti tehdä myös lisää... ja aina välillä menee uusiksi, vaikka kuinka tekee.
Päivin kaikki vesirajan alla olevat pultit olivat ruostuneet käytännössä pois ja ne kaikki tuli vaihtaa - yhteensä yli 1500 kappaletta! Tätä ei oltu huomioitu ja työmäärä yllätti. Pulttien katkaiseminen käsin yksi kerrallaa oli raskas työ ja parhaaksi yhdistelmäksi osoittautui: moska +
suuri katkaisu taltta + jääkiekkohanska (opittiin ajankanssa). Silti urakka oli suuri ja Finnboltin 1200 tilattua pulttia loppuivat kesken. Lappeenrannan ja Espoon rautakaupat ostettiin vielä pari kertaa tyhjäksi M12 90mm lukkupulteista. Lisäksi jokaisen pultin ympärille piti vielä laitta rivettä käsin pyörittämällä.
|
Pulttien irrotus |
|
Vanha pultti |
|
Uusia lappuja |
|
Keulalankut hajoavat helposti taivuttaessa |
|
Rivettyjä pultteja |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti